Fantomen



Jan Håfströms senaste konst är baserad på Fantomen, eller snarare Walker, som är hans förklädnad som en vanlig man. Utställningen består av figursågade delar, som komponenter av att livsspel. 
Han ställer nu på Liljevalchs i Stockholm, hans konst kommer senare att visas på Venedig Biennalen. 

Som lillasyster hade jag tillgång till min brors alla serietidningar. Jag har läst i stort sett alla fantomen tidningar under några år tills de utgavs i färg, då tappade de "känslan". Så jag förstår Jan Håfströms fascination för denne mystiske man med "övernaturliga" krafter. 

Få se om jag kommer ihåg några fantomen ordspråk:
"När fantomen rör sig står blixten stilla", "Fantomen har tio tigrars styrka", "Det finns nätter när fantomen lämnar djungeln och och går på stadens gator som en vanlig man", "Fantomens röst isar blodet", "Den som ser fantomens utan mask, går en plågsam död till mötes", "Fantomen har tusen ögon och tusen öron", "Fantomen är hård mot de hårda", "Du hittar aldrig fantomen - han hittar dig". "När fantomen frågar, svarar man", Fantomen smyger tystare än djungelkatten, "När fantomen är arg darrar lejonen"

Under adressen: www.morkretshjarta.se kan man skapa sin egen Håfström som visas under utställningen på Liljevalchs.

Kommentarer

Populära inlägg