I smyg




På kulturnyheterna visades ett projekt av konstnären Hans Eikeboom. Han fotar människor på stan i smyg. Konstnären studerar människors identitet i olika kulturer. Hur mycket påverkas vi av samhället och hur mycket påverkar vi samhället?

En av mina favorit konstnärer Sophie Calle, har gjort ett flertal projekt "i smyg".
Hon blev konstnär efter att som omotiverad till tillvaron, börjat följa efter en man. Denne helt omedveten om det hela. Det slutade med att hon hamnade i helt andra sammanhang än vad hon förväntat sig. 
Ett senare konstprojekt initierades då hon hittade en adressbok. Systematiskt sökte hon upp personerna i boken och intervjuade dem om ägaren till adressboken. Efterhand byggde hon upp en romantisk bild av denne ägare - en man, som tyvärr krossades då hon en dag sökte upp honom och denne visade sig inte alls tycka om hennes konstprojekt.
Jag såg Sophie Calles konst på Venedig Biennalen 2007. Det projektet handlade om brevet från hennes pojkvän som avslutade deras förhållande. Brevet sände hon till ett flertal kvinnor som tolkar det på sina sätt. 

Fotot av Sophie Calle är framsidan av en bok där hon beskriver några av sina konstprojekt. Det påminner mig om några foton jag tog av mig själv för nära tio år sedan.

Kommentarer

Populära inlägg