Inspiration Japan



Översta bilden är från en konstfilm av japanska "Tabaimo". Hennes animerade filmer visas på Moderna Museet. Jag fastnade för ett av hennes verk som utspelar sig på en offentlig toalett. Hon ser ingen anledning till att skapa verk som efterliknar verkligheten. Både komiska och groteska inslag med en symbolik som känns väldigt japansk. Hennes datoranimationer är surrealiska i en vardaglig miljö vilket skapar en olustig stämning.

"Kiki´s dilivery service" av Hayao Miyazaki är en film som jag och min dotter gärna tittar på tillsammans. Underbar film precis som Hayao Miyazakis andra filmer såsom Spirited Away, Min Granne Totoro, Det levande slottet.


Den understa bilden är en från en serietidning "Kabuki" som har inspirerat mig mycket inte minst inom modedesign och textil konst. David Mack är skaparen som har sin inspiration från Japan, med teaterformen kabuki, samurajer, origami, tatueringar....




Kommentarer

Populära inlägg