clownmode

Har varit och sett textilhögskolans examensutställning i Borås. Deras kreationer är enastående, verkligen imponerande. Jag fann en beröringspunkt i Anna Lindströms "While Waiting to Die". Såhär skriver hon om sin kollektion: "Clownen är ett smärtsamt minne. Ibland en bild av mig själv. Ibland av henne. Ibland är den en symbol för det som finns bakom leendet. Där ryms sorgens outhärdliga klåda. Uppgiven lutar sig clownen mot sin ställning. Nedbruten av sjukdom och smärta. Ibland behöver alla något att luta sig mot."

Mina illustrationer är från 2007 och handlar om kontroll. Jag gjorde också broderier med samma tema. Ända sedan en dag på Gotland för över tio år sedan då jag såg en flicka som uppträdde på gatan som en speldose dansös, har denna "Maya" speglat mina kontrollbehov. I henne finns mycket mer än så. Det handlar om att våga ge efter.... att våga balansera på en tunn lina. Att våga falla.... Att våga bli iakttagen och granskad.... 

Kommentarer

Populära inlägg