jugend

På Kalmar Konstmuseum visas "Edvard Munch möter G. Karin Andersson". G. Karin Andersson visar fem blyertsteckningar, samt uppförstoringar på dessa. Från Edvard Munch visas grafik i urval från Thielska Galleriet i Stockholm. Som tonåring fascinerades jag av Edvard Munch och hans böljande linjer i Jugend anda, kanske just för att mitt formspråk var likt hans. Numera gör jag allt för att komma ur dessa ständiga våglinjer som vill smyga sig in i mina teckningar och design överallt. Mesiga böljande linjer....
Edvard Munch var på sin tid banbrytande som en av de första expressionisterna. Han ville i sin konst skildra upplevelsen av verkligheten snarare än realismen som han ansåg överflödig eftersom fotografiet nu hade tagit dess plats. 

Jag inspirerades även av Jugendstilen under en vistelse i Barcelona när jag var i 20 års åldern. Jag besökte då flera byggnader av Gaudí, även parken och katedralen. Hemkommen skapade jag detta textiltryck. 




Kommentarer

Populära inlägg