Min lilla fotograf

Lee Miller var i sin ungdom amerikansk toppmodell och Vouges krigskorrespondent i 1940-talets Europa. Mannen bakom Vouge och Vanity Fair, Condé Nast räddade Lee Miller från att bli överkörd av en lastbil. Efter det blev hon modell. Lee Miller hade ett kärleksförhållande med surrealisten Man Ray och hon inspirerades till att skapa fotografier med motiv från vardagen där detaljerna, vinklarna och slumpen var en avgörande faktor för att framställa en värld av egenheter. Hon kunde se det absurda i verkligheten utan att behöva arrangera en surrealistisk bildvärld. Lee Miller var även krigsfotograf och hennes skildringar är omskakande.  Lee Millers bildspråk var inte enbart surrealistiskt utan snarare influerat av dem. Med kameran skar hon av helheter till fragment till tvetydigheter. Lee Miller dog 1977 i cancer, som en alkoholiserad, deprimerad kvinna. Hon var då bortglömd som fotograf.

Min dotter lånar ofta min kamera för att fotografera det hon ser. Här har hon fotat mig på Mjellby konstmuseum där utställningen med Lee Miller visas. Mjellby konstmuseum. 

Här har min dotter fotat sin älskade Anki.

Kommentarer

Populära inlägg