Blommor i konsten, Venedig
Santa Maria della Salute, Venedig
Vad kan vara mer inspirerande än att åka till Venedig. Där kan man få det bästa från konst och arkitektur. Jag började med Guggenheim för att sedan passera den vackra kyrkan Santa Maria della Salute som invigdes 1687, inuti kyrkan kan man beskåda målningar av Tizian. Bredvid denna kyrka ligger "Punta della Dogana" som numera är en konsthall utan dess like. Konsthallen invigdes i juni i år och hör samman med Palazzo Grassi som ligger en bit därifrån. I dessa båda konsthallar kan man uppleva samtidskonst av - för att bara nämna några - Jeff koons, Cindy Sherman, Richard Prince, Sigmar Polke, Martin Kippenberger, Paul McCarthy, Barbara Kruger, Bruce Nauman et.c. Jag besökte naturligtvis även Biennalen och Arsenalen. Så många intryck ryms inte på en dag så jag återkommer med flera inlägg. Idag börjar jag med blommor.
Rudolf Stingels verk från 2008 visas på "Palazzo Grassi", består av paneler av snidade blommor som täcker en hel vägg.
Nathalie Djurbergs konst skiljer sig från allt annat på Biennalen. Så här står det om hennes verk "Djurberg's intricately constructed Claymation films are both terrifyingly disturbing and artlessly sweet. The new works created for the Venice Biennale explore a surrealistic Garden of Eden in which all that is natural goes awry. She exposes the innate fear of what is not understood and confronts viewers with the complexity of emotions".
Jef Geys, Quadra Medicinale, (representerar Belgien på Biennalen)
Kanske har han inspirerats av blomsterböckerna som blev populära i Holland på 1600 - 1700 talet.
Under 1600-talet i Holland möttes konst och vetenskap. Man studerade växter och djur och började samla exotiska frön, rötter, snäckor ... från hela världen. Detta intresse förstärktes när man även uppfann mikroskopet som gjorde det möjligt att än mer ingående studera naturen. man började klassificera och dela in i grupper. Blomsterböcker och blomstermålningar blev populära och även stilleben. Rachel Ruysch (född 1664) var en av dessa konstnärer som ägnade sig år blomstermåleri. Med sin status blev hon en förebild och inspirerade många kvinnor i Holland till att ägna sig åt måleri.Maria Merian (född i mitten av 1600-talet)inspirerades av blomstermålningarna från 1600-talets Holland. Hon illustrerade blomsterböcker som även var tänkta som modeller för broderi och sidenmåleri. Hon började även samla insekter som hon minutiöst tecknade av i alla dess skepnader. Det var revolutionerande inom botaniken att direkt observera insekterna i naturen till skillnad från att studera dem i kabinett som var brukligt vid denna tiden. Under två år samlade hon insekter och skapade verket "Metamorphosis Insectorum Surinamensium". Hennes illustrationer är bland de finaste som finns från den här perioden. (info från Whitney Chadwick "Women, art, and society")
Kommentarer
Skicka en kommentar