Formgivning

Mitt inrednings koncept börjar ta form på Textilmuseet i Borås. Det är ännu inte färdigt, men några enheter är på plats. Jag har utgått från den röda färgen från rampen på museet, den röda färgen ska även ingå i museets nya profil. För att bryta av har jag även valt svart/vitt.

För att visa 7-häradsbygdens levande textilarv har jag tagit kontakt med flera företag: Bogesunds väveri, Sanden/Kvadrat, Berghems väveri, Ludvig Svensson, Ljungbergs, Väveriet, samt Kasthall och Bolon. De vackra tygerna har vi fått sponsrade. Jag har placerat tyger från de olika företagen på olika platser i rummet för att man ska kunna se de olika karaktärerna som skiljer företagen åt. På väggen kan man läsa vad som är specifikt med respektive företag.

På "torget" ska man kunna samlas inför visningar, ha informella möten eller lätt kunna omvandla utrymmet för tillfälliga utställningar. Jag har valt att vrida på rampen för att få mer utrymme och bättre flöde. Utmed rampen har jag gjort en stabil bänk för de äldre, snurrfåtöljer. Trappsoffan (kommer att bli två st) är för ungdomar och mysgropen är till för de minsta. I fönstren har vi fäst frostad film för att det ska bli ljusare, (innan hängde det vita tyger). Taket kommer att sänkas genom att vi placerar transparent tyg i kvadratiska ramar, en bit under det befintliga taket. I rummet finns böcker, broschyrer och aktuell information.
Det kommer att bli jätte fint med den stora specialdesignade mattan från Kasthall, där det är tänkt att man ska sitta runt ett lågt bord. Röd och mjuk och skön.
Draperierna är från Ljungbergs, Det kommer att bli fler.
Två av puffarna är klädda med tyg från Sanden/Kvadrat, de övriga ska också kläs.
En rund matta kommer att tillkomma till den öppna verkstaden, som vi har öppnat upp, för att barnen ska bli lockade in dit.
Den långa bänken med tyger från Väveriet.
Mattan kommer att bytas ut mot en
specialdesignad stor röd matta från Kasthall.
Runt pelaren kommer det att bli ett ståbord och pelaren ska målas.
I taket kommer det placeras kvadratiska enheter med metalliskt tyg från Ludvig Svensson.

Kommentarer

  1. Åh Anna - det blir ju skitsnyggt! Du är bäst! Jag hoppas jag snart får/kan komma ner och umgås samt passa på med en sväng på museet!
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Va fint det ser ut. Kan inte vänta till att se den färdigt.

    Bra jobbat !

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg