Marianne de Geer

Marianne de Geer på Dunkers 
Liksom många har Marianne de Geer erfarenhet av cancer, denna svulst som inte vill lämna någon ifred.
Marianne de Geer berättar att hon kan tycka att det är skönt att inte behöva börja måla på en vit duk. Ofta går hon till secondhand butiker för att "fynda". Här har hon tagit amatör- eller torgkonstmålningar som bakgrund. I en butik hittade hon även afrikanska dockor, som hon har målat in i dessa ödsliga Svenska landskap. Hon vill visa den isolering och ensamhet en invandrare kan känna när han eller hon kommer till Sverige. 

I Borås har hon en av sina kaniner. Hon vill sprida dem över Sverige så som kaniner förökar sig på ängarna. Jag har en liten svart kanin hemma i min trädgård. Var den kommer ifrån vet jag inte. 

Bäst tycker jag om Marianne de Geers "mamma, maaaamma", som jag hörde för första gången på Wanås i somras. Nu i april kommer skulpturen Poseidon i Göteborg att ropa mamma som en del i ett konstprojekt utmed avenyn.

Kommentarer

Populära inlägg