Lundahl&Seitl


Har under flera år varit sååå nyfiken på vad det är Martina och Krister gör för konst. Förra gången de var i Sverige, på stadsmuseet i Stockholm missade jag det. Nu äntligen fick jag tag på en biljett.

Det börjar som en guidad tur på Göteborgs Konstmuseet. Man blir ledd in i en hiss och lämnas där. På 6:e våningen väntar en annan guide som leder oss ned till en bänk. Vi sitter där en stund innan hörlurar täcker våra öron och nya ljud uppstår. Steg och röster som passerar från människor som varit där förut. Vi blir instruerade att följa efter en kvinna som verkar vara från en annan värld eller tid. Vi blundar. Med både bindel för ögonen och hörlurar blir vi ledda genom dolda dörrar och in i hemliga rum. Jag litar blint på handen som leder mig ut på höga avsatser och in i lummiga trädgårdar. Steg som ekar över museigolvet, människor likt skuggor som går runtom mig.

En upplevelse utan dess like. En guidad tur som ger en ny bild av ett annars "dammigt" konstmuseum. Kommer bära med mig upplevelsen länge framöver.


Kommentarer

Populära inlägg