Playlist

Mona Hatoum, Home
Det riktigt vibrerar av elektricitet av föremålen,
som kan förvandlas till livsfarliga objekt i våra till synes trygga hem.
Dan Wolgers, Var Glad
Handlar om vår gemenskap, familj och vänner och alla de bekymmer som döljs under påklistrade leende under middagarna.
Sadie Benning, Girl Power.
Som 16 åring, börjar Sadie Benning filma sitt och sina vänners liv. Unga homosexuella tjejers ångest, rädslor, och sökande efter en annan tillvaro och tillhörighet.
Peter Johansson, "God dag allt folk. Det är vår i luften. Snart kommer löven och bären."
Peter Johansson ställer frågor om svenskheten
Doris Salcedo, Atrabiliarios
Skor som är övergivna i en tillvaro av krig och våld
På Jönköpings läns museum visas verk från moderna museets samlingar. Här visades bland annat verk från några av mina personliga favoriter som Mona Hatoum och Louise Bourgeois och Peter Johansson. Ett broderat verk av Louise Bourgeois, skapad 2009, så nära, men så långt borta, tänk att en så fantastisk konstnär gått ur tiden.

"Jag är rädd för tystnad
Jag är rädd för mörker
Jag är rädd för att falla
Jag är rädd för sömnlöshet
Jag är rädd för tomhet

Fattas det någonting?
Ja, någonting fattas och kommer alltid att fattas
Känslan av tomhet

Fattas
Vad fattas dig?
Ingenting
Jag är ofullbordad men ingenting
fattas mig

Kanske någonting fattas mig men
jag vet inte vad och därför
lider jag inte

Tomt i magen tomt i huset tomt
i flaskan
Att falla in i tomrum tyder på
moderns övergivande"

Louise Bourgeois, 2009

På Akvarellmuseet visas en utställning med akvareller från hennes sista tid i livet. De handlar som här om moderns övergivande. Någon som följde henne genom hela livet. I akvarellerna är hon barnet i den gravida kvinnans mage.

Kommentarer

Populära inlägg