Rivane Neuenschwander


Jag blev glatt överraskad när jag steg in på Malmö konsthall och möttes av en utställning med Rivane Neuenschwander. Jag fascineras av hennes jordnära förhållande till naturen. I nästan alla hennes konstverk är naturen och naturens material närvarande. I dessa sluttande plan av kanalplast har hon fyllt kanalerna med frön av olika slag. Hon har utnyttjat rummets karaktär som en integrerad del i sin konst. Jag ler när jag tänker på hennes videor med myror som bär omkring på konfetti från en festival. Djuren/människan, samspel eller utnyttjande? Hon arbetar även med interaktion. På tvålar, skalade apelsiner et.c. har hon ristat in, resp. lämnat bokstäver för besökarna att använda för att skriva budskap. Hon samarbetar även mycket med ljuddesigners som i samspel med naturens ljud skapar samtidigt lustig och sinnlig "musik".

Kommentarer

Populära inlägg