Karin Larsson



Kvinnorna skulle vid tiden då Carl och Karin Larsson inte vara en del av den offentliga sfären som ansågs tillhöra männen. Hon skulle vara hemma och inte ”inkräkta på den kulturella offentligheten som producenter”
Med konstföreningarnas mål att bilda folket, fanns det en del som hävdade att man måste börja just i hemmet, i den privata sfären, med familjen och barnen. ”Det gäller att börja med, att väcka och nära folkets sinne för allt, som är vackert”, skriver Lorentz Dietrichson. Även Ellen Key ansåg att en vacker hemmiljö var grunden i ett estetiskt tänkande och välmående, och hon rekommenderade att man skulle åka till Carl och Karins hem, lilla Hyttnäs som var det godaste exemplet på hennes tankar. På detta sätt fick kvinnorna sin delaktighet i den offentliga estetiken genom att skapa en vacker hemmiljö och bidra till att barnen fick en bra uppfostran, inom konst och estetik. Intimsfären invaderar hela den borgerliga offentligheten”
Carl och Karins tillhörde avantgardet i Sveriges konstkretsar och Karins design i hemmet var långt före sin tid. Hon fann inspiration såväl från utlandet som från den svenska allmogen. Deras hem hade enkla och funktionella möbler, tillsammans med blomsterornament runt dörrar, (som Carl stod för) och vackra textilier, alla skapade för sitt speciella ändamål. Dessutom smyckade de hemmet med blommor i överflöd. Även Karins kläder var funktionella och troligtvis inspirerade av målarrocken, och barnens kläder var lekvänliga till skillnad från rådande ideal där barnen helst skulle se ut som små vuxna.

Brev från Karin till sin mamma, 1882:

”Käraste mamma Hilda, […] En kappa som passar mig skulle jag omöjligen kunna få om jag också sprang hela Paris runt. Fransyskorna är ju minst tre gånger vidlyftigare än jag. ..Deras moderna kappor ser ut ungefär så här: Med en öppning bak för klänningspuffarna att sticka fram emellan, precis som en hönsstjärt, och det betackar jag mig för. Apropå det så har sömmerskan satt en ställning av rotting bak på min nya klänning som vippar så fransyskt när jag går, med det ska då bli det första jag gör att sprätta bort det fast det är ”modernt”.”

Utställningen om Karin Larsson kan man se på Textilmuseet i Borås.

Kommentarer

Populära inlägg