Rut Hillarp


Läser Rut Hillarp (1914-2003).
Fascineras av hur mycket erotiska undertoner hon vackert väver in i sina dikter.
Läser man hennes dagbok och biografin av Birgitta Holm förstår man hur beroende hon var av män:
"Under tiden arbetade Ruts fantasi med möjligheter, möjliga möten:
>Alla dessa eviga ögonblick som svider under min hud.<"

Hennes sexualitet dominerades av det masochistiska:
"Tillsammans med Livada hittade hon en möjlig teoretisk formel. När han frågade henne om hon ville bli dominerad svarade hon: >And adored too. Slave and queen.< I hennes ögon var det ingen lätt kombination - hennes engelskman hade sagt att den var omöjlig - men Livada svarar >Quite simple. Slave in bed and queen outside. Slave where the senses are concerned and queen where the emotions are concerned. You take off your crown when you step into bed.<"

Våren

Min kropp är floden mellan min åtrås stränder
vatten
för din fjärran törst


Genom spindelvävarna bara når du mig
röken
från brända lustgårdar tecknet
på fåglars vingpennor


Vacklar en dag mina stränder
Faller en natt min flod
som ett skum av
smältande
läppar

Rut Hillarp ur Båge av Väntan

Kommentarer

Populära inlägg