Radikal Pedagogik

Johanna Gustavsson och Lisa Nyberg är konstnärer som utforskar och definierar aspekter och möjligheter av radikal pedagogik.

Texten nedan är från en artikel i tidningen Paletten nr 4, 2012.

Vi är här när vi har lovat varandra det.
Vi har en viss tid tillsammans och vi delar den.
Vi tar varnandra på allvar.
Vi tolkar varandra välvilligt.
Vi är lyhörda.
Vi är personliga/privata när vi behöver det.
Vi är alltid politiska.
Vi har alla erfarenheter som vi tillsammans kan göra till kunskap i det här rummet.
Vi är generösa mot varandra.
Vi vågar misslyckas.
Vi vågar ta ställning och vi vågar ändra oss.
Vi låter konflikter ta den plats de behöver, vi är inte rädda, vi gör dem inte större eller mindre än vad de är.
Vi tar ansvar för den makt vi har och vi hjälps åt att synliggöra den.
Vi är medvetna om rummets gränser och vem som har tillgång till rummet.
Vi uppmuntrar varandra att tänka kritiskt och reflektera över det vi och andra gör.
Vi försöker uttala de olika vägar/system/privilegium som har lett oss till detta gemensamma rum.
Vi gör saker, vi hjälper varandra, vi står upp för varandra.
Vi säger ja. och sen: men hur, med vem?
Vi hjälps åt att skapa ett rum med god stämning.
Vi lyfter och refererar till varandra.
Vi skapar processer som är bra för oss.
Vi litar på processen inte produkten.
Vi härmar och stjäl som ett sätt att lära.
Vi tränar och övar, det tar aldrig slut.
Vi vilar när vi behöver.
Vi tänker och gör samtidigt.
Vi säger inte antingen eller, vi gör både och.
Vi är här, närvarande och redo.
Vi vänder oss till varandra och säger: Ta den tid du behöver, vi har ett långsiktigt mål, vi är på väg.

Kommentarer

Populära inlägg