The Last Resort - Maline Nordin
Foto affisch: Simon Rydén
”At the uttermost edge of the sceneries in the borderland between what is reality and what we
perceive as real, there’s distortion.”
Dockor är döda ting som skapas, formas och liknar oss, imitationer av mänskligt liv som blir levande
genom våra händer.
Maline Nordin läser konstnärlig master i modedesign på Textilhögskolan och den här utställningen
är en sammanställning av utforskanden i examensarbetesprocessen.
Arbetet med dockor startade när hon ville göra sina teckningar mer förståeliga; förkroppsliga dem.
Under åren på Textilhögskolan har dockorna fått en annan roll som skissmetod i designprocessen,
ett alternativt sätt att förhålla sig till kropp.
“I wanted to dissect it, cut it apart and create something new. Puppets are therefore a resort where
everything is possible, a sanctuary of sorts.”
Till skillnad från människokroppen är allting möjligt med dockan; skalan, att våga skapa större
utan begränsade förhållningssätt till kropp och människa. Dockan är söt och harmlös vilket
möjliggör att de kan förmedla de mörkaste historier. De är kamouflerade bakom att vara ”bara en
docka”, ett livlöst objekt. Därför är dockan en tillflyktsort och fristad där allting är möjligt och tillåtet.
Malines arbete handlar om förhållandet till människan, och utforskandet av
människans natur. Ofta är det en hyllning till de annorlunda och det är kanske därför
Maline har skapat en Resort, en fristad för dessa karaktärer genom sina historier.
Förra sommaren var Maline assistent åt dockmakaren Erik Sanko i marionettteatern
Phantom Limb Company i New York. I hennes examensarbete på mastern, som ska
vara klart i februari 2013 jobbar hon med att utforska gränslandet mellan kropp och
mask/docka i ett storskaligt projekt. Det handlar om förhållandet mellan ”döda” ting och levande
människor, och vad som händer i mötet mellan dessa. Resan och processen finns nu att se på Galleri U.
Kommentarer
Skicka en kommentar