Vernissage - Erik Hårdstedt

En mycket fin vernissage på Borås Konstmuseum. Det är lätt att hitta sin egen favorit bland Erik Hårdstedts målningar. Jag föll direkt för den ni ser nedan med andra långgatan. När jag ser den förflyttas jag till en stad i ett land långt borta i Orienten samtidigt som jag sitter vid ett frukostbord i Sverige. Får känslan av att befinna mig på ett hotell och se ut över en stad jag inte känner till, men som ändå känns märkligt bekant. 
Erik Hårdstedt kommer att hålla i en akvarellkurs för unga i åldern 10-15 år den 2-3 mars på Borås Konstmuseum. Det finns fortfarande några platser kvar. Kursen är gratis. För bokning maila mig: anna.nero@boras.se.

                                        Erik Hårdstedt och Bengt-Göran Johansson
     Poeten Johan läste på vernissagen

Erik Hårdstedt


15 februari - 31 mars Galleri 7

Erik Hårdstedts förtätade akvareller skildrar resor, mentala såväl som fysiska. Olika skikt av verkligheten möts och smälter samman — hemma och borta, det triviala och det sublima. Ett avgörande redskap i Hårdstedts bildskapande är kameran. Emellanåt kan han utgå från analogt dubbelexponerade bilder men lika ofta arbetar han digitalt i photoshop. Hårdstedts porträtt präglas av flink lekfullhet.
De tidigare aldrig visade skulpturerna, liknande totempålar, är ett slags monument över små vardagliga ting med vilka han navigerar sig fram genom livet. Allt sedan barndomen har Erik Hårdstedt varit en samlare av cigarettändare, nyckelringar, pennor etc. Men bredvid det vardagliga finns liksom i målningarna även i skulpturerna en högre andlig/religiös aspekt närvarande. I denna tätt sammanflätade väv av myt och närvaro av det alldagliga kan man ana influenser från ett brokigt indiskt samhällsliv. Man kan vidare notera att Hårdstedt helt i linje med traditionell indisk konst fyller ut hela bildytan och skyr tomrummet.

Kommentarer

Populära inlägg