Pedagoik - Borås Konstmuseum
Välkommen in i en värld med möjlighet att utforska dig själv, din samtid, historia och kultur, verklighet och fiktion. En värld där nya tankar föds och fantasin får flöda fritt. En kreativ oas utanför samhällets ständiga krav.
Den pedagogiska drömmen innebär att museet är en naturlig och välkomnande mötesplats oavsett bakgrund eller ålder. Där alla kan ta del av konsten utifrån sina egna premisser. Ett forum för dialog, diskussioner, lärande och kreativt skapande, för inspiration och kontemplation.
Konstmuseets Galleri U satsar på utställningar för barn och unga och ger unga konstnärer chansen att visa sin konst. Framöver kommer galleri U ibland flyttas från källarplanet upp till andra våningen för ökad tillgänglighet. Rummet i källaren blir vid dessa tillfällen ett skapande rum för alla - från de allra minsta till vuxna.
Museet ska föra statistik över besökare och skolklasser. Vi borde stanna upp ett ögonblick och reflektera. Är det viktigare att få hundra personer till museet, som nästa dag har glömt vad de sett och hört, eller att en person påverkas så mycket av besöket att personen omvärderar sitt liv och handlande och i sin tur överför sina tankar till sin omgivning?
”Kultur handlar om insikter, som förändrar människor som i sin tur förändrar världen”
Bengt Göransson
Vill vi att museet ska vara anpassat till ett samhälle där effektivisering är ledordet? Eller ska museet våga ifrågasätta det samhälle vi lever i? Radioteaterns chef Stina Oscarsson uttryckte under en föreläsning på Kulturhuset att det effektivaste sättet att politiskt påverka vår samhällssyn är att ta en pensel och börja måla. Själva sättet att arbeta som konstnär är helt emot vårt samhälles normer av hur en människa borde vara – d.v.s. en effektiv bricka i spelet att öka den ekonomiska tillväxten.
Konstmuseet medverkar i projektet KLIV 2.0 - Kultur och lärande i vardagen. Syftet med projektet är att skapa långsiktiga relationer mellan skola och kulturinstitutioner.
”skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja pröva egna idéer och lösa problem” /lgr 11
Rolf Ekman - professor i neurokemi – tror på en kreativ miljö. När vi är glada och har kul växer nervtrådarna i vår hjärna och vi blir bättre på att lösa problem och ta till oss kunskap. Även samspelet med andra individer påverkar hjärnan positivt och gör oss snabbtänkta.
På museet är dessa två ingredienser självklara.
”Kulturen gör oss smartare, gladare och ger oss redskap att förstå och tolka oss själva och vår omvärld”
Pia Wretlind – projektledare för KLIV 2.0.
I museets pedagogik ligger lärandet inte i slutprodukten utan vägen dit.
Den pedagogiska drömmen innebär att museet är en naturlig och välkomnande mötesplats oavsett bakgrund eller ålder. Där alla kan ta del av konsten utifrån sina egna premisser. Ett forum för dialog, diskussioner, lärande och kreativt skapande, för inspiration och kontemplation.
Konstmuseets Galleri U satsar på utställningar för barn och unga och ger unga konstnärer chansen att visa sin konst. Framöver kommer galleri U ibland flyttas från källarplanet upp till andra våningen för ökad tillgänglighet. Rummet i källaren blir vid dessa tillfällen ett skapande rum för alla - från de allra minsta till vuxna.
Museet ska föra statistik över besökare och skolklasser. Vi borde stanna upp ett ögonblick och reflektera. Är det viktigare att få hundra personer till museet, som nästa dag har glömt vad de sett och hört, eller att en person påverkas så mycket av besöket att personen omvärderar sitt liv och handlande och i sin tur överför sina tankar till sin omgivning?
”Kultur handlar om insikter, som förändrar människor som i sin tur förändrar världen”
Bengt Göransson
Vill vi att museet ska vara anpassat till ett samhälle där effektivisering är ledordet? Eller ska museet våga ifrågasätta det samhälle vi lever i? Radioteaterns chef Stina Oscarsson uttryckte under en föreläsning på Kulturhuset att det effektivaste sättet att politiskt påverka vår samhällssyn är att ta en pensel och börja måla. Själva sättet att arbeta som konstnär är helt emot vårt samhälles normer av hur en människa borde vara – d.v.s. en effektiv bricka i spelet att öka den ekonomiska tillväxten.
Konstmuseet medverkar i projektet KLIV 2.0 - Kultur och lärande i vardagen. Syftet med projektet är att skapa långsiktiga relationer mellan skola och kulturinstitutioner.
”skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja pröva egna idéer och lösa problem” /lgr 11
Rolf Ekman - professor i neurokemi – tror på en kreativ miljö. När vi är glada och har kul växer nervtrådarna i vår hjärna och vi blir bättre på att lösa problem och ta till oss kunskap. Även samspelet med andra individer påverkar hjärnan positivt och gör oss snabbtänkta.
På museet är dessa två ingredienser självklara.
”Kulturen gör oss smartare, gladare och ger oss redskap att förstå och tolka oss själva och vår omvärld”
Pia Wretlind – projektledare för KLIV 2.0.
I museets pedagogik ligger lärandet inte i slutprodukten utan vägen dit.
Kommentarer
Skicka en kommentar