Poesi i samtiden II

Athena Farrokhzads diktsamling Vitsvit är exempel på karaktäristisk samtidspoesi. Bokens omslag är en silverspegel som medvetandegör läsaren. Själva texten påminner om censurerad text då den är skriven med vitt på svarta censurplattor. Diktsviten börjar med raderna:

Min familj anlände hit i en marxistisk idétradition

Min mor fyllde genast huset med prydnadstomtar
Vägde plastgranens för- och nackdelar mot varandra
som om problemet vore hennes

Enda stället i samlingen där jaget träder fram är i sista meningen på första sidan:

Tänk att jag sög på de brösten
Tänk att hon stoppade sitt barbari i min mun.

Annars börjar alla texter med: min far sa eller min mor sa eller ... 

Min far sa: Hur mycket motstånd kan människofettet bära
innan piskrappen permenteras
Min far sa: Om du glömmer bort alfabetet
hittar du det på min ryggtavla

Min far sa: Först när du förlåter den som angett dig vet du vad våld vill säga

Varenda liten rad i diktsamlingen är värd att läsa och bevara någonstans. 


Kommentarer

Populära inlägg