Qi Baishi

Kinas mest kände och betydande konstnär under 1900-talet: Qi Baishi (1864-1957). Charmerande, vackra, lekfulla, dramatiskt slående, skenbart enkla. 

Han växte upp under enkla förhållanden och är autodidakt. Han lärde sig stora delar av måleriet genom en manual. 

Han är mest känd för sina målningar av blommor, fåglar fiskar, räkor och krabbor, enkla ting ur vardagen, ofta återgivna med värme och humor. 
Målningen Höstlöv har tillhört Sergej Obraztsov. 
”Qi Baishi är en mycket gammal man, nästan hundra år. Han har mycket svårt att gå utan hjälp, han sitter och står med stora svårigheter. Tolken berättade när hon presenterade oss för varandra att jag var ryss och från Sovjetunionen. Qi Baishi tittade länge på mig uppmärksamt, log och bad mig sätta mig ned. När tolken berättade om min specialitet, att jag förestår en dockteater, började Qi Baishi åter studera mitt ansikte och vid minnet av dockteatern log han återigen.” 

Sergej Obraztsov (1901-1992) 

Don Juan, Obraztsov puppet theatre, fragment


Häftig dockteater av Sergej Obraztsov


Kommentarer

Populära inlägg