grönt

Jan Fabre har använt sig av en skalbagge i sina konstverk som skapar en skimrande grön lyster. Mer om hans konst kan man lyssna på i P1-kritik.


Grönt talas det även om i Stil i P1 – senaste programmet. Där talas om allt från gröna vågen till miljötänk och ekologiska kläder till färgen grön och vad för slags känslor som förknippas med grönt.

Färglära och SCN systemet  
Färg kan sägas innefatt färgton, mättnad och ljus. Vår uppfattning om primär färgerna uppstod på 1600-talet som vitt, svart, gult, rött och blått. Då man genom oljefärgen förstod att man genom dessa få färger kunde blanda till många många fler.
”The devising of colour-systems, allowing colours to be set out in a logical sequence which articulates relationship between them, scarcely pre-dates the seventeenth century /…/”
NCS systemet har sin grund i Johannes Ittens skalor och färgcirklar som han utvecklade på 1920 talet. Vid denna tid fanns det flera inom Bauhaus skolan som var intresserade av färgskalor. Itten utvecklade en skala i 7 steg. Vid samma tid utvecklas färgsystem även av Wilhelm Ostwalt och Albert munsell , dessa skilde sig i antal steg, men tillsammans är dessa färgskalor grunden i det NCS system som används hos de flesta design företag idag. Historien går egentligen tillbaka ända till 1100-talet då munken Theophilus gjorde en färgskala utifrån regnbågen. Han kom fram till att det inte kan vara med är 12 steg inom varje nyans. Regnbågen har varit utgångspunkten i olika färgteorier långt tillbaka i tiden. Antalet färger som ingår i regnbågen och även ordningen har ständigt varit under diskussion. Andra naturfenomen som också ofta låg till grund var de fyra elementen jord, luft eld och vatten. Detta går tillbaka ända till antiken och medeltiden.  och varma förger/ kalla färger infördes av Hayter 1813. 
Komplementfärgerna såg sitt ljus i slutet av 1700-talet då Charles Darwins far Robert Waring Darwin undersökte fenomenet med ”negativa efterfärger” det vill säga de färger som stannar kvar på näthinnan efter man har sett en färg. Man trodde då att det var för att naturen skulle upprätthålla en balans. Efter man har tittat på en röd färg, ser man efteråt färgen blå/grön. Idag använder man ofta komplementfärger inom formgivning för att få en balans i mönstret. 
”Another aspect of colour in which history […] has a major role to play involves the question of the harmony of colours- an aspect which still attracts the most widespred interest today”
”[…] eternally stimulating search for objective principles of visual colour-harmony that goes back to Classical Antiquity.”
NCS systemet gör att man inte behöver benämna färgerna på annat sätt än med ett nummer. Det är ju annars ett problem eftersom det endast finns namn på ett fåtal av alla de miljoner nyanser som existerar. 
”Languages have never been used for labelling more than a tiny fraction of the millions of colour sensations which most of us are perfectly well equipped to enjoy and, we might have supposed, to name.”
Josef Albers skriver i sin bok ”The Interaktion of Colour”

”If one says ’Red’ [the name of a colour) and there are 50 people listening, it can be expected that there vill be 50 reds in their minds. And one can be sure that all these reds will be very different.”

Kommentarer

Populära inlägg