Phoebe Boswell





Jag stiger in i ett rum som skulle kunna vara ett vardagsrum. Plyschfåtöljer framför ett litet runt bord uppdukat med koppar och kanna. Men jag befinner mig inte i ett vardagsrum här i min del av världen. På tekannan (jag associerar till engelskt afternoon tea) står en figur med ett rött rep framför en böjd gestalt. Piskar han figuren? 
På vägen in till rummet passerade jag en elefant, död med flugor som surrade där i den uppfläkta magen.
Tapeterna är små bilder av människor, bården barn som står på en rad. En människa i raden av de andra böjer sig ned, reser sig igen. 
Fåglar flyger ovanför och på åkern står de, vad är det för fåglar? Jag känner inte igen dem, de existerar i ett land jag inte besökt. Där jorden är röd och människornas hy mörk under gassande sol. 
I elden vrider sig skepnader av djur, kvider av elden som slickar deras hud. 
Några spelar kort. Händer som ger och tar. 
Korten i korthuset, är det barnen som bygger upp? 
En kalv diar. I byttan med mjölk dyker en kvinna, doppar sina händer, dricker. 
Framför kyrkan framträder en böjd gestalt upp, släpar på något, försvinner, återuppstår på en annan plats, släpar och försvinner. En planta gror och växer. 

Jag sitter ned och dricker te, det andra sker där utanför, jag är åtskild men ändå en del; där men ändå inte.  

Text: Anna Nero

Phoebe Boswells The Matter of Memory är en multimedia installation, inspirerad av Boswell,s samtal med sina egna föräldrar om deras minnen från Kenya. Besökare bjuds in att utforska Boswells farmors koloniala vardagsrum och i den intima miljön upptäcka hur personliga berättelser om gamla minnen, familjeförhållanden och kärlek väcks till liv. Berättelserna talar också om större frågor; om brutaliteten i Kenyas koloniala förflutna. Ett historiskt arm som lever vidare genom generationer, och som varit med att skapa konstnärens egna identitet och känsla av tillhörighet. Boswell kombinerar hantverksskicklighet med digital teknik för att skapa teckningar, animationer och installationer som tillsammans formar ett språk där globala, fragmenterade berättelser såsom den egna historien, kan förmedlas. Berättelser som inte kan ges uttryck i en enskild bild eller film. 

Kommentarer

Populära inlägg