Skuggor

Skuggor
Jag tänker på min kärlek. 
Har vi några skuggor i vår kärlek. Jag hoppas att allt är ljust nu och att de enda skuggor vi har rinner över oss från träden i vår trädgård. 
Hon behöver inte skugga mig mer, jag behöver inte anlita någon detektiv för att skugga mig själv…
Såsom Sophie Calle gjorde. 
Inte nu.
Allt är uppdagat
för en lång tid framöver
för alltid hoppas jag. 

Men det finns något lockande i det, att skugga. Jag njuter av tanken på att skugga henne, att se henne träffa en älskare, att se på utan hennes vetskap. Den kittlande känslan som uppstår. 

eller som Gillian i J.C Oates roman djur: 

”’Dorcas.’
Jag viskade namnet för mig själv. 
Jag följde efter kvinnan genom ett kupperat skogsområde, längs en barrbeströdd stig mot småstaden Catamount i Massachusetts. Mitt tredje år vid Catamount College. Kvinnan kallade sig trotsigt och högmodigt ”Dorcas” rätt och slätt. Hon hade ingen aning om att någon följde efter henne. Hon hade ingen aning om min existens. Hon var gift med en man som jag trodde att jag älskade. Älskade mer än livet självt, hade jag kunnat säga.” 

Kärlek kan bli en besatthet, någon dyrkar själva kärleken och idén om förälskelsen och projicerar denna idé på en person som därmed blir idealiserad. Besattheten är en besatthet av en bild av en person och inte personen i sig. Det kanske kan liknas vid ett förälskelsetillstånd som fastnat i sitt första stadium och utvecklats till besatthet istället för att övergå i kärlek. 


Att följa efter, att följa spår… 
Trådar som leder in på nya insikter eller att fastna i tvångsrutiner. Två fenomen som är motstridiga men som har sambandet: att följa. 

Jag tänker på konstnären Sophie Calle. Hon började sin konstnärsbana med att följa efter personer, skugga dem för nöjes skull för att sedan glömma dem.

Sophie Calle anlitade en detektiv. Hon ville ha fotografiskt bevis på sin egen existens. Vad är sanning eller vad är fotografisk sanning? 
Hon besökte platser i Paris som betydde mycket för henne. Och blev betraktad. 
Jag tänker att jag ofta betraktar människor, inkräktar jag då på deras integritet? 
Streetfotografer som fotograferar människor i ögonblicksscenarion. Är dessa bilder sanna? Kan fotografens subjektiva val ge en sann bild av personerna. Det är inte de avporträtterade som väljer hur de vill framställas utan fotografen som avgör vilken bild som är värd att bevara. 

Jag tror att fotografens sanning kan bli personernas och platsernas sanning. Hur kan något vara sant som bara flyter förbi och inte noteras av någon? Sophie Calle valde de platser där hon ville bli iakttagen. Då var det hennes val som blev betraktarens sanning. 

Kommentarer

Populära inlägg