Art Nouveau - Konstmuseet Göteborg

En ny bekantskap på Göteborgs konstmuseum och utställningen Art Nouveau är norske konstnären Fredrik Raddum och hans konstverk: La Belle Époque, 2018. 


Fågeln bär upp hela världen. Fågeln spyr upp hela världen. En gyllene massa av sång eller oförätter. Tyngden finns där; guldets kompakta massa i en flytande stelnad form. Tyngd och ljus, skriver Simone Weil. Fågeln drar ljuset ur tyngden, trotsar gravitationen och är på god väg. Tyngd och lätthet, men motsatser är motsägelsefulla, de existerar bara som normuttryck, för vad är egentligen motsatsen till gravitation? Att lätta och sväva ut i rymden, eller att rotationen upphört och blir stillhet, med den paradoxen att allt ständigt är i rörelse hur gärna vi än önskar att allt ska stanna upp? 

Fågelns vingar är utbredda, de har fixerats i en avsedd pose som inbegriper rörelse trots sin låsta position. Jag ser hur fågeln stillastående slår med vingarna, med uppgiften att betvinga guldmassans tyngd. För det krävs något utöver mod och styrka. 



Vid sekelskiftet 1900 krävdes också kurage att våga sätta sig upp mot sina familjer och bosätta sig som radikaler på Monte Verità. Jag ser på dokumentären om denna revolutionära rörelse: Freak Out. Monte Verità kom att bli en plats för alternativ livsstil, som bröt mot tidens strikta borgarklass och levnadssätt. Det första kvinnorna gjorde var att elda upp korsetten och klä sig fritt. Under sextiotalet inspireras många av livsreformrörelsen och Art Nouveau-stilen återanvänds.

Kommentarer

Populära inlägg