Agnes Cleve - Moderskärlek

  



Moderskärlek, Agnes Cleve, olja

De är inneslutna i ett guldskimmer, modern och barnet som ligger vid bröstet. Skymning eller gryning, de befinner sig i ett skifte från ett tillstånd till ett annat. Kvinnan är inte längre en kvinna utan har blivit mor. Hon håller barnet med sina båda händer, sprider ut fingrarna som om hon vill omsluta barnet från alla sidor och hon blickar ned på barnet där det livnär sig på hennes mjölk. Barnet har hennes fulla uppmärksamhet. Runtom böljar landskapet, men det finns där bara som en inramning, som mjuka former som för tankarna till värme och trygghet. Färgskalan består av varma guld- och ockratoner, även kvinnans och barnets blå kläder har en varm grönblå nyans likt havet skuggat av enskilda moln. Det finns en självklarhet i bilden, den är ren kärlek i all sin uppriktighet; en moder och ett barn och allt runtom blir perifert. Det är ett barn som påbörjat sin tillblivelse. 

Jag vet inte varför kvinnan sitter där, hon är historielös, men jag behöver inte veta vem hon är och jag behöver inte uppfinna en ramberättelse åt denna kvinnan med sitt barn. Det som gestaltas är moderskärlek och mer än så behövs inte. 

Agnes Cleve var priviligerad, hon kunde både bli mor och vara konstnär, något som var få förunnade i början av 1900-talet då hon verkade. 

Jag tänker på hur många kvinnor som varit tvungna att välja antingen eller genom tiderna, hur många konstnärsskap som gått förlorade.


Text: Anna Nero

Kommentarer

Populära inlägg